вторник, 20 января 2015 г.

Урок біології для 6 класу

      Тема: «Фотосинтез як характерна особливість рослин».
Мета уроку: сформувати в учнів поняття про фотосинтез, ознайомити з історією відкриття процесу фотосинтезу, його фазами та чинниками, які на нього впливають;
розвивати вміння знаходити причинно-наслідкові зв’язки і використовувати отримані знання ;
виховувати розуміння єдності всього живого і бережливе ставлення до природи.
Обладнання: підручник, зошити, схеми, плакати, рослини та препарати, що дозволяють демонструвати фотосинтез.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

                                          Хід уроку
  I   Організаційний момент.
Перевірка присутності учнів, їх підготовки до уроку, організація уваги учнів, психологічний настрій на роботу.
  II Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності учнів.
Прийом «Мікрофон»
1.     Які характерні ознаки притаманні для всіх живих організмів?
2.     Які царства живої природи вам відомі?
3.     Які особливості одноклітинних рослин?
4.     Які особливості будови притаманні рослинам?
5.     Як відбувається процес живлення у рослин?
6.     Як дихають рослини?

III Вивчення нового матеріалу.
Проблемне запитання.
 Чому фотосинтез є основою життя на Землі?
Розповідь учителя з елементами бесіди.
1.     Фотосинтез- основна функція рослин.
Рослини – єдині організми з усіх царств живої природи, які здатні засвоювати та перетворювати енергію сонячного світла, запасаючи її у вигляді органічних речовин. Так вони забезпечують себе і представників інших царств живої природи енергією та будівельним матеріалом для росту і розвитку організму.
Фотосинтез-унікальний природний процес, завдяки якому рослини перетворюють неорганічні речовини навколишнього середовища (вуглекислий газ, воду) в органічні, використовуючи при цьому енергію Сонця. При цьому в навколишнє середовище виділяється кисень.
                    СО₂ † Н₂О†світло→О₂†крохмал†хімічна енергія.
Фотосинтез відкрив англійський учений Джозеф Прістлі в 1771 році, виявивши, що рослини виділяють кисень.
Великий внесок у дослідження процесу фотосинтезу належить російському вченому К.А. Тимірязєву. Саме він установив, що сонячна енергія перетворюється на хімічну енергію органічних речовин в хлоропластах.

2.     Як відбувається фотосинтез?
Фотосинтез відбувається на світлі. У рослин спеціальним органом фотосинтезу є лист, де розміщені спеціалізовані структури клітини хлоропласти (вони містять зеленого кольору пігменти хлорофілу необхідні для поглинання і перетворення енергії світла на енергію хімічних зв’язків). Органічні речовини, що утворюються в клітинах листка, надходять в інші органи – корінь, стебло, квітки, де використовуються на процеси життєдіяльності (ріст, розвиток…) Частина органічних речовин відкладається про запас. Кисень, який виділяється в процесі фотосинтезу, використовується для дихання живих організмів. Саме завдяки фотосинтезу відбувається постійне поповнення кисню в атмосфері.

Метод «Мозковий штурм»
Запитання. Від чого залежить інтенсивність фотосинтезу?
  Завдання. Заповнити таблицю

Внутрішні чинники
Зовнішні чинники
Структура листка
Кількість і якість світла
Хімічні варіанти хлорофілу
температура
Швидкість накопичення продуктів фотосинтезу у хлоропластах
Концентрація вуглекислого газу
Вплив ферментів
Наявність води
Наявність необхідних неорганічних речовин

Як довести, що в листку відбувається фотосинтез.

За допомогою експерименту можливо довести, що в листку на світлі накопичується крохмаль. Для цього герань ставимо на добу в темне місце. Потім частину листка закриваємо цупким папером і всю рослину виставляємо на декілька годин на світло. Потім папір знімають, листок зрізають і опускають в киплячий спирт. При цьому листок знебарвлюється, а спирт стає зеленим (в ньому розчиняється хлорофіл). Знебарвлений листок промивають водою і поливають слабким розчином йоду. Зазвичай йод використовують для визначення наявності крохмалю ( дає синій колір). Забарвлюється тільки та частина листка, яка була освітлена. Отже, результати досліду показали, що на світлі у листку утворюється крохмаль.
 Як довести, що під час фотосинтезу виділяється кисень. (демонстрація досліду)
Виділення кисню під час фотосинтезу можна довести за допомогою досліду. Для цього зрізають декілька гілок елодеї, поміщають їх у склянку з водою під лійку. На трубку лійки надягають заповнену водою пробірку. Виставляють на яскраве світло. Починають виділятися бульбашки газу, який через трубку лійки піднімається в пробірку, витісняючи з неї воду. Знявши пробірку, підносимо тліючий сірник, він яскраво спалахне. Кисень підтримує горіння. Отже, в пробірці зібрався кисень.
IV.   Узагальнення, систематизація та контроль знань і вмінь учнів.
 Запитання до учнів.
1.     Перелічить основні функції рослин.
2.     Дайте визначення процесу фотосинтезу. Які речовини утворюються внаслідок фотосинтезу?
3.     Як довести, що в листку на світлі утворюється крохмаль?
4.     Поясніть, чому фотосинтез є основою життя на Землі?
V. Підсумок урока.
VI. Домашнє завдання.
Опрацювати відповідний матеріал в підручнику.

                                                                   

1 комментарий: